INNLEDNING
I denne oppgaven diskuterer jeg
kreativitet og skapende arbeid, og gir avslutningsvis et eksempel på hvordan en
kreativ voksen kan støtte barn i en skapende prosess.
HOVEDDEL
Kreativitet
Kreativitet er vanskelig å
definere. I følge Haabesland og Vavik er kreativitet å skape noe som ikke har
vært der før (Haabesland og Vaavik, 2000). Å bringe noe til verden, tenke nytt.
De hevder videre at kreativitet og fantasi er tett knyttet sammen (ibid).
Fantasi er evnen til å kunne framkalle indre bilder (ibid). Nordberg-Schultz
tar dette videre, og mener at kreativitet egentlig handler om å avdekke noe som
allerede er gjennom å beherske et
språk (Waterhouse, 2013). Språket vil ut fra vår kunstfaglige tilnærming være
møtet mellom den som skaper og materialet. Man må altså ha visse forkunnskaper
for å komme med kreative løsninger. Hvis vi forstår kreativitet på en slik måte
har barnehagelæreren et viktig ansvar når det gjelder å tilrettelegge for et
miljø som fremmer utforsking, undring og lek. Ut fra teorier om barn og lek,
vet vi at de gjennom sin lekende væremåte gjør seg erfaringer som videre
fremmer deres evne til å danne seg indre bilder. Det er opp til barnehagelæreren
å legge til rette for et miljø som fremmer slike opplevelser og dermed
kreativitet (ibid). Barnehagelæreren er selv en viktig del av barnets miljø.
Med sin væremåte og holdninger er hun en rollemodell for det kreative miljøet. I
følge psykolog Nils Magnar Grenstad krever det mot å være kreativ (Haabesland
og Vaavik, 2000). Dette sier mye om at man i tillegg må legge til rette for en
anerkjennende kultur.
Å være skapende eller å lage noe?
|
Figur 1: Påskekylling
(gutt 3 år)
av forfatteren, 2015. Brukt med tillatelse.
|
Som assistent i
barnehage har jeg mange ganger erfart formingsverksteder hvor produktet har vært
i hovedfokus. For eksempel en påskekylling med nebb til munn og fjær til hale,
lik prototypen som ble laget for fire år siden som fungerer som mal hvert år. Dette
kan virke som en trygg oppgave for voksne som ikke er fortrolig med sin egen
kreative tenking, men fremmer en slik tenkemåte et skapende arbeid hos barn? Kreativt
arbeid krever mot av de voksne også. Er det rom for at barnas egen kreativitet
kommer til uttrykk? Skaper vi eller lager vi noe? Sæbø hevder at dersom
resultatet (påskekyllingmalen) er gitt på forhånd, vil arbeidet være
reproduksjon (Sæbø, 2011). Da er det produktet som er det viktige, mens selve
prosessen kommer i andre rekke. Under prosessen
kommer våre egne kreative løsninger fram. Som barnehagelærer må jeg våge å ta
diskusjonen om hva som skal være hovedfokus under kunstfaglig arbeid.
Jeg vil likevel nevne at det er
mulig å gi barna anledning til å skape
under et vokseninitiert verksted. Så lenge man åpner for barnas eget kreative
uttrykk ved at å legge hovedvekt på prosessen og erfaringene barna sitter igjen
med. Selv om materialet er gitt og er det samme for alle på verkstedet, kan man
gi barnet mulighet til å skape sitt eget formuttrykk, sin egen personlige påskekylling
(ibid).
Å tegne med neglen..?
![]() |
|
Figur 2: Å negletegne (jente 4 år)
av forfatteren, 2015. Brukt med
tillatelse.
|
Under en maleaktivitet i barnehagen
begynte en jente på 4 år å male inni hånda. Hun trykket hånda på papiret, og dro
hånda fram og tilbake. Hun fikk lov og anledning til å være utforskende og
undrende, og lekte seg med forskjellige måter å få malingen fra hånda og over
på arket. Gjorde seg erfaringer. Underveis kom neglen borti malingen på
papiret. Hun kikket litt på det og stoppet opp. Dette ga henne en impuls til å
prøve noe nytt: Å tegne i malingen med neglen. Hun fikk mulighet og tid til å ta impulsen videre i
sin skapende prosess. Jeg oppmuntret henne til å fortelle hvordan hun
hadde klart å lage streken i malingen, og hun fortalte. De andre barna syntes det var en spennende måte å
tegne på. De prøvde å bruke samme teknikk, og fant etter hvert andre måter å
tegne i malingen på. Maleriene hang vi opp på veggen i gangen, og jenta ler
stolt når hun går forbi og forteller at hun tegnet med neglen. Hun ble
anerkjent i sin skapende prosess, og viser med stolthet fram det ferdige produktet. Prosessen var i
tråd med Malcolm Ross’ modell for estetisk arbeid, med en impuls som kjernen
til den skapende prosessen og en lekende væremåte som ramme (Waterhouse, 2013).
AVSLUTNING
Som kreative forbilder i barnehagen
må vi våge å diskutere hvordan vi vil arbeide for å fremme barns kreative
uttrykk. Vi må gi rom for deres skapende uttrykk ved å sørge for et støttende
miljø i barnehagen.
LITTERATUR
Haabesland, A. Å. & Vavik, R. E. (2000). Kunst og håndverk: Hva og hvorfor. Bergen. Fagbokforlaget.
Sæbø, A. B (2011). Kunstfagenes plass i barnehagen. I Bakke, K.,
Jenssen, C. & Sæbø, A. B. (Red.). (2011). Kunst, kultur, kreativitet: Kunstfaglig arbeid i barnehagen. Bergen:
Fagboklaget.
Waterhouse, A.-H. L. (2013). I materialenes verden: Perspektiver og praksiser i barnehagens
kunstneriske virksomhet. Bergen: Fagbokforlaget.

Hei,
SvarSlettEn flott tekst med gode eksempler fra praksis. Her har du fokus på voksenrollen og hvorfor det er viktig å ha trygghet og kunnskap, både med tilretteleggelse av miljøet - det fysiske og det menneskelige. Hvordan den voksne skal imøtekomme og ha forståelse for barns kreative uttrykk. Gode og relevante referanser. Lykke til videre med din skriving!