onsdag 17. september 2014

Sted - estetisk erfaring i møte med naturen

Oppgaven handler denne gangen om estetisk erfaring i møte med naturen, med utgangspunkt i et sted som er mest mulig variert.


Dette er kontrastenes sted. Myke linjer og harde linjer. Krusninger i sjøen, runde fjelltopper i det fjerne og glatte steiner på stranda, mot en kantet betongbrygge og spisse tak på sjøhus. 
Grønn vegetasjon mot blå himmel og røde sjøhus.
Horisontale og vertikale linjer på brygga. Sjøhusene har både vertikale, horisontale og diagonale linjer, som er en fin kontrast mot de myke kurvene til fjellet i bakgrunnen.


  

Andre steder er det grønne trær og mykt gress som innbyr til lek. Her er det busker som raskt kan bli til hemmelige skyggefulle gjemmesteder.

   

All den sanden man kan ønske seg, og vannet er bare noen få skritt unna. 
("Hvorfor smelter vannet i sanden?" - Erfaring med det flyktige materialet vann (Waterhouse, 2013))
 

Alle slags skatter ligger strødd på stranden. Nedblåste pinner, runde og glatte steiner som er formet av vær og sjø, skjell i alle fasonger, sneglehus og fine plastting som kan brukes til et sandslott på stedet eller i prosjekter og lek i barnehagen.

Området jeg har valgt er har en overflod av materialer man kan leke med. Sand, vann, skjell, steiner, gress, blader, busker. Man kan grave, samle, bygge, servere, gjemme seg. Et slikt sted gir mange muligheter, og byr på ulike muligheter for ulike brukere. Gibson kaller dette for affordances (Waterhouse, 2013). Stedet snakket til meg på en annen måte enn det gjorde til mine to oppdagere. 4-åringen dro i gang et sand-og-vann-prosjekt. 8-åringen lette etter krabber. Jeg selv samlet skjell for å se om fjorårets naturfagskunnskaper fortsatt var på plass, mens jeg nøt sol og sjø.

Denne søndagen var det kun oss her, og vi hadde all tid i verden. Kanskje det var derfor bølgeskulpene hørtes bedre, lekemateriellet var mer innbydende, sjøen luktet saltere og maten smakte bedre?



Litteratur:
Waterhouse, A. H. L. (2013). I materialenes verden. Perspektiver og praksiser i barnehagens kunstneriske virksomhet. Bergen: Fagbokforlaget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar